De første gatebiltruckene med rett front

MAZ 500 



MAZ 500 dette er en russisk lastebil introdusert på bilmesse allerede i 1955 og lansert i 1956. Tenker at det er en

kjempestor skuffelse for hele vestens bilindustri, og spesielt lastebil industri, at russerne allerede i 1955-56 kom med

et såpass moderne konsept. Den er bygget på konseptet til den britiske lastebilen Albion Claymore MR7L i fra

1954, altså bare året før.


MAZ 500 var hypermoderne, hvor selveste Volvo og Scania har bygd videre på dette konseptet i alle år siden,

fordi det er et ekstra trafikksikkert design. Volvo kom ikke med en lignende lastebil før i 1965, disse ble kalt F84

og F85 og var basert på nettopp designet til MAZ 500. Volvo og Scania kom vel egentlig ikke ordentlig med slike lastebiler før utover på 1970 tallet. Mercedes kom ikke med sin LP326 med rett front før i 1956, hvor de riktignok hadde kommet med den mindre lastebilen og kassebilen L319 året før. De hadde også kommet med LP 315 samme året, men disse lignet ikke på de moderne lastebilene til Volvo og Scania fra 1960-70-80 og 90 tallet.

Britiske Bedford kom med en MAZ 500-lignende, men ikke helt lik truck kalt Bedford TK i 1959.


At lastebilindustrien, selve symbolet på næring og næringsmiddelindustri her i vesten, måtte lide et såpass nederlag

med at russerne kom med en slik bil allerede i 1955, tenker jeg må være helt forferdelig. En liten trøst da er jo at

russerne slet jo noe veldig med å komme i gang med produksjonen av dette kjøretøyet. De hadde store problemer

med å skaffe deler slik at lastebilen bare ble produsert i et mindretall før produksjonen endelig kom ordentlig i gang, et sted mellom 1958 og 1965, kanskje ikke ordentlig før ca 1965. 

MAZ 500 var en av de første lastebilene som du på bildene her kan se, hadde mulighet for å pimpes ordentlig og kunne være ordentlig sportslige.


Kenworth 516 og K300 COE Peterbilt 280 og 350 COE Freightliner COE WF og WL serie og

MACK G serie COE såkalte amerikanske Cabover Trucks.


Dette var amerikanernes svar på såkalte lastebiler med rett front, men de var store og digre og var

ikke like kompakte, sportslige og trafikksikre som de europeiske lastebilene. I alle fall hvis du sammenligner

de siste amerikanske COE lastebilene i fra 1990 tallet med de europeiske Scania og Volvo i fra 1990 og 2000 tallet.

De amerikanske COE lastebilene kom på 1940 tallet, mens Britenes AEC Modell Mandator 669 kom med rett

front allerede i 1931. De britiske bussene AEC Renown 1925 og til nød AEC S og NS i fra 1920 og 1922

hadde også sånn cirka rett front. AEC 1929 AEC Regal 662 Og AEC Q Type 1935 var også busser som var veldig

moderne for sin tid.



Svenskene kom med sin Scania eller Scania-Vabis 355 i 1933 og Scania-Vabis 34511 1935. Denne var faktisk

nesten like hypermoderne som MAZ 500 og oser av moderne gatebil-truck design i fra 70-80-90 tallet,

og innbyr veldig til styling og modifisering ala truck racing 1970-80 og 90 tallet (men er bare produsert i et

mindre antall hele 20 år før) og britenes AEC Mammoth Major 6 MK1 kom med rett front allerede cirka

1930, men disse var langt på nær like moderne som MAZ 500 og andre moderne lastebiler med

rett front i fra 1960 tallet til i dag.




AEC Scania


Volvo L420 og L430 snabbe og trygge.

Dette var lastebiler bygget i fra samme årstall som MAZ 500, men hadde ikke like moderne design. Jeg

mistenker at russerne har stjålet ideer både i fra denne bilen overfor MAZ 500 og Volvo Laplander Feltvogn

overfor UAZ 450/452 Buhanka. Litt typisk at svenskene her muligens har greid å komme med såpass mange

lekkasjer overfor russerne nettopp på samme tid som forholdet mellom Russland og Vesten sist gang var like spent.

"Svensker er ikke mennesker ikke sant":-p

Ja, ja Norge har jo ikke noe vi skal ha sagt vi heller slik som vi i dag sliter med sikkerheten..


Scania Vabis LBS76 dette var en dritfet lastebil i fra Scania på 1960 tallet med rett front med

skikkelig amerikanskaktig design.


"Pimp den til noe dritfett og kjør den som en ekte svensk spion ala Palmemorderen på flukt fra den

svenske polisen eller som Arne Treholt."


MAZ 500 Albion Claymore MR7L Volvo F84/85 og Bedford TK: Pimp dem som noe dritfett ala MAZ 500en

du ser på bildet. Mest av alt det hadde jo vært dritkult om noen kunne ha pimpet en 1954 modell

Claymore MR7L til noe av det samme som MAZen du ser på bildet.


Og det hadde forresten vært dritkult om noen kunne ha laget noen slags gatebiltruck prosjekter av

Scania Vabis 34511 i fra 1935, Scania Vabis 355 i fra 1933 og ellers AEC Mammoth i fra 1922-1932 og

ellers AEC Mammoth i fra 1930 og 40 tallet. Gjerne i en hot rod stil men med detaljer!





 Albion Claymore MR7L 






















LVS 75 Super 1958 Scania Vabis 34511 1935 Scania Vabis 355 1933  Mammoth Major 6 MK! Bedford TK Volvo L420 og L430 Snabbe og Trygge Volvo F84 og 85 Scania Vabis LBS 76 og Kenworth 516 og K300 Såkalte american cabover trucks COE Peterbilt 280 og 350 COE Freightliner COE WF og WL serie Mack G-serie COE og Mercedes Benz LP 326, LP333 og LP334















 







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Volvo 240 og 260 Gatebiler

TRABANT

ZIL 157 og GAZ 51 gatebiler