Volvo F10/F12 og F16



Dette var moderne lastebiler i fra Volvo med flat front som kom i 1977 og som varte helt til 1993, altså hele 16 år. Når du snakker om 16 så kom jo F16 i 1987 og på samme tiår riktignok noen år tidligere så kom jo forsåvidt også selve jagerflyet F16 som nå har tjenestegjort i Norge og i Nato i over 40 år. F16 er først i ferd med å bli pensjonert h nå, over 40 år senere i 2020 årene. Kult å tenke på at Volvo F16 har navn etter noe så drittøft eller hva? Men Volvo var jo lenge etter Scania med slike lastebiler som dette.

Scania produserte rett frontende lastebiler allerede på 1930 tallet i lag med britiske AEC, som også produserte de mer i stor skala på denne tiden. AEC lagde rett frontede busser allerede på 1920 tallet. Noen ordentlig langdistansevogntog av denne typen var det nok ikke Volvo som egentlig var først ute med. Amerikanerne derimot kom jo med ordentlige langdistansevogntog allerede på 40-50 tallet men dette var snutebiler. Ellers så kom jo Scania med sin 0 serie nesten 10 år før Volvos F-serie.

Men det mest sjokkerende er! Jo først i Europa så var det nemlig russernes MAZ 500, som kom allerede i 1956, som var et ekte langdistanse rett frontet vogntog. Tenk deg for oss vanlige Vest-Europeere å virkelig gå på et sånt nederlag. Ja riktignok i Europa så har det vært stort sett rett frontende lastebiler og vogntog siden 60 70 tallet mens disse teite amerikanerne står på sitt med å produsere livsfarlige snutebiler i fra 60 tallet fortsatt den dag i dag, og har nylig lansert en 2025 modell som også er helt lik disse i fra 50-60 tallet.

Volvo F16 var som sagt et ordentlig langdistanse vogntog. Første av sitt slag her i Europa og bedre en Scania 0 og 1 serie som kom mellom 5 og nesten 10 år før. Sikkert enda bedre enn russernes MAZ 500 i fra 1956 (Egentlig 1955 da den ble vist på bilutstilling første gang i 1955).

Volvo F10 og F12 hadde riktignok litt utdatert design med sine doble runde lykter som var mere noe man hadde på 1960 tallet og bakover, da riktignok ikke doble men allikevel. Dessuten var doble runde lykter noe litt spesielt og noe mer sjeldent på 70 tallet. Jeg mistenker også at Doble runde lykter var mere for standardmodellene og faktisk var mer utdatert på 1970 tallet.

Volvo F10, F12 og F16 kjør dem som en ekte F16 pilot og langdistansesjåfør men riktignok som trucker racing og du er kongen av gatebilmiljøene












Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Polaris og Lynx snøskutere!!

Porsche Cayenne

Saab 9000, Saab 9-5 og Saab 900/9-3