Indy 500 og LeMans





Indy 500 (Indianapolis) og Lemans Gatebiler er riktignok noe av den mer moderne subkulturen, yngre enn rånebiler og slikt, og har sitt utspring i japansk gatebilkultur i fra ca. 80 og 90 tallet. Gatebiler ble gjort udødelig av filmene om Fast And The Furious etter år 2000. Men visste du at det ikke bare var Amerikansk muskelbil kultur som var forgjengeren til dette, men de tidligste bilracene i Europa fra bilens barndom som startet i nettopp Europa på sent 1800 tidlig 1900 tall. Det var riktignok det amerikanske Indy 500 og Indianapolis som virkelig ble stort tidlig på 1900 tallet, men i Europa så har vi jo Lemans, Ferrarri, Auto Union og Autobahn og slikt som stammer i fra mellomkrigstiden. Bilen var i en tidlig fase og grundere og oppfinnere som den gang bare lagde biler i liten skala stort sett til de aller rikeste var nødt til utvikle oppfinnelsene sine ved å teste dem og konkurrere med dem noe skikkelig. Dette var langt ifra urisikabelt og mange endte opp med å stryke med og si takk for seg i disse billøpene.


Visste du dessuten at verdens første bil til å nå 100 kilometer i timen var elektrisk. I bilens barndom var det nemlig mange som satset på elektrisk drift, men siden teknologien med dette den gang var elendig, så var det hverken miljøvennlig som i dag eller særlig effektivt, og elbilene måtte etterhvert gi tapt for forbrenningsmotoren. Videre ut fra år 1910 hadde Ford skapt samlebåndet og produksjon av biler i stor skala, og slutten på enslige grundere og oppfinnere var et faktum. Nå var det digre selskaper og større bilrace som var et faktum, blant annet Indy 500 (Indianapolis) og LeMans var et faktum. Fra dette stammer bilmerker som italienske Ferrari, tyske AUDI (tidligere DKW og AUTO UNION) og franske Bugatti som selvsagt er ekte fullblods gatebiler. Ingen kan slå oss europeere i bilproduksjon, vi har de mest solide og lengstlevende bilene Mercedes Benz, BMW og AUDI, de mest sikre og fortsatt veldig solide Volvo folkebilene ,Volkswagen og Skoda som både er billige, og noen av de mest solide fortsatt. Og sist men ikke minst når vi først snakker om gatebiler og fart nemlig Autobahn.


Når det gjelder motorsykler så kanskje japanerne slår oss, men husk franskmennene har jo sin Ducati. Bilene jeg viser bilder av her passer avgjort ikke til røff bruk som gatebiuiler og ikke til pen bruk som nostalgiske gatebiler en gang, men kun på museum, for husk de er jo nesten hvis ikke over 100 år gamle. Kanskje til nød en søndagstur eller biltreff tur ut av museet, men helst sjelden.


"Ta deg en tur inn på Indy 500 og Lemans museet og gatebilbaben din vil virkelig strutte og få gåsehud."


























Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Polaris og Lynx snøskutere!!

Porsche Cayenne

Saab 9000, Saab 9-5 og Saab 900/9-3