Div Volkswagen, Ford og Toyota Kassebiler!

Ford Transit. Denne bilen var i sin tid på 1960, 70 og 80 tallet vel ettertraktet av bankranere til bruk i bankran i utlandet. Både fordi den var stor og med god plass til bytte, men også fordi den var rask den skal også ha vært vel ettertraktet som firmabil her i Norge frem til ca 1990 tallet. Det viktigste på 80 90 og 2000 tallet lagde folk noen heftige racingversjoner av de til bruk i racing. Hvem skulle trodd det om en kassebil jo da riktignok da til sitt eget segment.

Ford Courier. Ford Transit Connect. En gang på tidlig 1990 tallet husker jeg det var en Ford Courier som kom innom hos oss. En rørlegger kom for å fikse den siste finpussen av badet vårt i kjelleren med badstu som fattern og onkel nettopp hadde styra og stelt med. En jeg kjente, som vi kan kalle for Kim Jorek, lurte i meg en hel boks med Red Bull, lenge før jeg var gammel nok. Han kjørte en Ford Transit Connect ca i 2010. Senest for bare et par år siden husker jeg han fortsatt bodde hjemme hos mor. Jeg kjørte da forbi huset hans og Kim Jorek som da var nesten 40 år gammel satt lat og dorsk ved middagsbordet og ble styrt og stelt av en mor som til og med var sykepleier på et eldresenter. Ikke snakk om nedverdigelse og slapphet, joda navlestrengen ble ikke kuttet der i gården nei. Ford courier og Ford Transit connect er forøvrig samme type biler og disse kan du virkelig style til noe kult.

Volkswagen Caravelle Transporter. Disse bilene var veldig populære blant sossene i asker og bærum på 1990 tallet, spesielt som den mest heftige utgaven Volkswagen VR6 Synchro. Det er litt rart egentlig siden Volkswagen Caravelle egentlig bare var en gørrkjedelig minibuss, men det har med det å gjøre at på 1990 tallet var det en samferdselsminister som mente at det skulle være fullt lovlig å kjøre i kollektivfila så lenge du hadde minibuss. Denne gangen var det fritt fram om du bare var en passasjer. Ellers så var jo Volkswagen Caravelle i VR6 Synchro innpakning i og for seg et virkelig heftig råskinn, en såkalt ulv i fåreklær og trimmer du og styler denne, ja, da kan du dra damer i bussfila da for ikke å snakke om i bussen. Her har du en link til en Youtube video av en Volkswagen Transporter i fra 1950-60 tallet som er blodtrimma og kjører forbi alle i et såkalt bilspill.

Toyota Hiace Hiclass, denne bilen husker jeg en nedi veien hos oss kjørte han var tømrer og drev eget firma. På begynnelsen av 2000 tallet husker jeg jo også for så vidt at Sønnico installasjon og Bravida pleide å kjøre disse. Det var rett ved ungdomsskolen min til og fra jobb, mens jeg til og fra skole husker jeg de pleide å drifte noe veldig med disse når det var heftig snøvær. Også Hafslund mener tror jeg skal ha hatt samme type biler.


Toyota Hiace har bakhjulsdrift og disse kan du drifte noe veldig med. Kanskje blodtrimme dem også. I Asia finnes det også en egen modell som er produsert de siste 10 åra.









































Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Volvo 240 og 260 Gatebiler

TRABANT

ZIL 157 og GAZ 51 gatebiler