THOR 24. SSC THRUST og Shockwave jet truck!




I et tidligere innlegg som jeg skrev i rånebloggen min (og som kan leses her.) så skrev jeg om damplokomotiv. Dette innlegget ble skrevet med tanke på klimaendringene og utfordringene vi nå står overfor. Se for deg et kjempeflott og stilig damplokomotiv som det virkelig oser av. I dag derimot er det nesten ingen som bruker damplokomotiv og de er i dag i de fleste land viet museumsdrift og bruk på museumsjernbaner. Så selv om jeg har dilla på fete biler med fete motorer, så bærer jeg på et håp om at denne bloggene om noen år vil fungere mer som et oppslagsverk på grom-heite fosil-biler i fra fortiden. Og kanskje jeg engang i fremtiden vil lage en ny blogg om elektriske supersportsbiler!

Og apropos det!:

Peterbilt THOR 24, dette er en dritfet helt insane semi truck bygget på Peterbilts modell 359. Den har 2 v12 motorer på hele 28 liters volum med til sammen hele 12 turboer og hele 8 nitrogenflasker. At den til tross for så store motordimensjoner ikke klarer mere enn 208 kilometer i timen synes jeg i grunnen er rart da det ikke er tilhenger på den. Og jeg har flere ganger sett youtube-videoer med digre kjempelange amerikanske monstertrucker fullastet med tømmer eller plank kjøre dragrace i heftig fart, med eksosen spyende bakover, og hele førerhuset og fronten løfte seg på en virkelig heftig måte i takt med akselerasjonen. Ja da hadde jeg jo i hvert fall trodd hastigheter på 300-400 kilometer i timen.Enn så lenge gjør SSC Tuatara 530 kilometer i timen og verdens raskeste jetdrevne kjøretøy har nådd hastigheter på nesten 1 mach, og det var allerede for over 25 år siden. Men det var dieselmotorer da, så kanskje det er veldig heftig.

Det sagt så tenker jeg jo også at videre fremover i tiden at med dagens og fremtidens motorteknologi innen elektrisk drift at vi kanskje kan komme enda lenger med fremtidens kjøretøy. Da SSC Thrust gjorde verdensrekord var jeg 10 år gammel og jeg husker allerede tilbake i 1996 at jeg hørte om planene om dette kjøretøyet. Selv den gangen skjønte jeg jo i hvert fall noe om hva en så ekstrem hastighet innebar. At det å kjøre et kjøretøy over 1 mach er jo helt vanvittig, nesten helt galskap!

The Shockwave Jet Truck, denne jet trucken kan riktignok ikke kjøre med tilhenger, men den kan nå en hastighet på utrolige 376 mph eller 601,6 kmt. Altså hele 70 kilometer i timen fortere enn supersportsbilen SSC Tuatara som jeg nylig har skrevet om i et tidligere innlegg.







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Volvo 240 og 260 Gatebiler

TRABANT

ZIL 157 og GAZ 51 gatebiler