Nevs 9-3, Saab 9000 Talladega, Saab 900 mk2 og MG XPower SV-R 2004





MG XPower var en bil som ble produsert av britiske MG i 2004, rett før de dessverre gikk konkurs. Disse bilene er dritkule og kan like gjerne også sammenlignes med Vauxhall vxr8. 

Vauxhall har jeg riktignok sett noen versjoner av i Norge i fra 1970 tallet, men disse har væt stort sett kjedelige synes jeg. 



Nevs 9-3 er etterfølgeren til Saab 9-3 som ble omgjort til kinesiske Nevs 9-3.  Nevs står for National Electric Vehicle Sweden og er en dritkul bil. Den er ikke like sikker som Saab riktignok, men en dritkul elbil er det. Veeeeeldig rart synes jeg at denne bilen aldri blir eller ble solgt i Norge, da det var veldig stor ståhei om hvorvidt de kom eller ikke mellom 2012 og 2015. Men på tross av den store interessen her til lands, så kom den seg aldri til Norge dessverre. 




Saab 900mk2, (og Saab 9-3 og Saab 9-5 som jeg skal lage et innlegg om siden) synes jeg det er helt uforståelig at det gikk så veldig få av i Norge som blodtrimmede gatebiler. I Sverige og Finland derimot var det flust av de som gatebiler. 




Saab 9000 slo alle rekorder og Saab kom i Guinness rekordbok etter at de kjørte hele 100.000 kilometer med 3 Saab 9000 kalt «The long run», hvor alle tre bilene ble værende i topp kondisjon etter turen. Dette skjedde på Talladega Motor Speedway i Alabama og det i hele 212 kilometer i timen, tenk det.. Senere lagde Saab en heftig versjon kalt Saab 9000 Talladega

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Volvo 240 og 260 Gatebiler

TRABANT

ZIL 157 og GAZ 51 gatebiler