Volvo 850 og Benz CLK/E klasse MK2 Benz CLK GTR/LM Benz CLR




Mercedes Benz e klasse og Mercedes Benz clk var jeg bare sju år gammel da jeg for første gang hørte om disse bilene og deres kule Porsche-lykter. Da jeg den gang syntes at Porsche var noe skikkelig kult syntes jeg for så vidt at Mercedes porschelyktene var dritkule, spesielt siden disse var doble og med en drit kul design. I tillegg var den også veldig forut for sin tid da de kom i 1995. Mercedes Benz clk gtr, denne var noe helt annet enn en E-klasse og CLK coupeversjonen. Den var riktig nok bygget på de samme bilene, men var helt annerledes. Den var nemlig en skikkelig super sportsbil. Den hadde rekordhøy nybilpris da den ble lansert i 1997. Faktisk var den i Guiness Rekordbok som den dyreste bilen som noen sinne har vært i salgs -eller i hvert fall den gangen. Selv var jeg veldig opptatt av denne bilen da den kom, og tenkte jeg ville stråle hvis en nordmann kom å kjøpte den, med ekstra skatter og avgifter og slo rekorden ned i støvlene! Ingen ble solgt til Norge og bare et veldig få antall biler ble lagd. 26 stykker totalt, hvorav bare 6 åpne.


Mercedes Benz CLK GTR hadde helt ekstreme ytelser og er noe for seg selv Disse kan du lage en skikkelig kul gatebil av med nitros og alt mulig rart.


Etter at siste versjonen som gatebil CLK LM gikk ut av produksjon i 1999, så fortsette Mercedes denne suksessen i racing divisjonen med CLR. Denne ble dog aldri noen suksess, og de sluttet dette racing-eksperimentet i 2003.

 


Volvo 850 var det en nabo i min barndoms trakter som kjørte. Det var en 1993 modell, og han kjørte ofte forbi middagsbordet vårt så støvskyen sto. Det var nemlig skikkelig varme somre noen ganger på 1990 tallet. En helt strøken ekstra eksklusiv Volvo 850 som var i den islandske ambassadens eie i fra 1995-1998 og senere eid av en norsk familie som har eid den og tatt vare på den i alle år. Og jeg oppdaget nylig at den var ute til salgs på finn.no. Volvo 850 serie var virkelig forut og med moderne design for sin tid.
Volvo 850 var dessuten veldig sikker, med både Volvo traktorsikkerhet i karroseriet og med totalt 8 kollisjonsputer. Både 4 for siden og 2 for fronten allerede da den kom i 1992. Stasjonsvognutgaven kom i 1993 med dritkule baklykter øverst i stolpen på hver side av bagasjelokket.

Jeg husker også en gang på 90 tallet, at jeg var på Burudvann i Bærum, og så en Volvo 850 med nettopp slike lykter. Den slura av gårde på grusen og suste videre ned asfalten i retning Bærums Verk og Lommedalen. Volvo 850 var også med i det formel1 lignende asfalt-racet BTCC på 1990-tallet.




















Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Volvo 240 og 260 Gatebiler

TRABANT

ZIL 157 og GAZ 51 gatebiler